‘Glass gem corn’ zelf kweken?

Ik had ze al een paar keer lang glassgelzien gaan op het internet: een foto van een maiskolf met korrels die in alle surrealistische kleuren schitteren waaraan de naam ‘glass gem’ verbonden was. Het was niet zoals sommigen dachten een oefening in fotoshop-techniek, noch een vorm van genetische manipulatie. Blijkbaar wel een uitzonderlijk mooi maisras, wat de meeste andere foto’s van dat ras online gaven kolven van heel veel verschillende kleuren die blinken als kleine edelstenen… Bij wat meer rondkijken op het internet bleek het een ras met genen van oudere indianenrassen die op die manier van uitsterven gered werden door Carl Barnes, zelf half Cherokee. Dankzij het internet werd dit niet zomaar een liefhebberij, maar foto’s van zijn mais gingen viraal omdat ze zo spectaculair waren. Glass gem was klaarblijkelijk zelfs zo populair dat tijdens het hoogtepunt van glass gem als internetfenomeen in 2012 mensen belachelijk hoge prijzen betaalden voor belachelijk lage hoeveelheden zaadjes op ebay. Het zaadbedrijf Native seeds/SEARCH, dat als enige officieel de zaden verkocht; deed gouden zaakjes, en had veel meer vraag dan aanbod…

Meer specifiek is ‘glass gem’ een ‘flint corn’ type van mais, om maismeel vGGan te maken dus, en dat om duidelijke redenen ook als siermais te gebruiken is. Het komt uit een warm klimaat en is een trage groeier die een lang groeiseizoen nodig heeft.
Op zich dus ook niet het meest ideale ras om hier in de lage landen te kweken dus. Ik was dus eigenlijk helemaal niet van plan om glass gem zelf te proberen, hoe mooi dan ook. ik heb meestal al moeite genoeg om gewone groenten met succes op te kweken. Maar plots had ik (via een internationale seedswap) een klein zakje maiskorrels van velerlei kleur in mijn handen met daarop de woorden ‘glass gem’. En als ik de zaadjes toch had leek het mij zonde om niet toch te proberen, al wist ik dat ik beter niet al te veel kon verwachten…

De eerste week van mei 2013 zaaide ikDSCF2284 de voorgeweekte zaden, en de planten kwamen langzaam op, ook omdat de meimaand atypisch koud was. Het werden mooie en gezonde maisplanten die meer dan twee meter hoog werden, en sommige zelfs met meer stammen, iets wat ik nog niet kende van mais. Maar zoals ik al gevreesd had was het ook een heel traag-groeiend ras in ons klimaat…  Aan het einde van de zomer stond de eerste plant in bloei, en ergens in october (!) kon ik de eerste 2 kolven oogsten, die best wel mooi waren maar achteraf nogal atypisch glass gem close-upzouden blijken en meer een veelkleurige pop-corn mais gaven die misschien de moeite waard is apart uit te groeien (zie rechts).

Ergens na half december heb ik de rest maar geoogst, met een deel van de kolven plukrijp maar evengoed veel kolven die maar in het melkstadium waren of die zelfs nog maar babymais waren. De vorst doodde de planten niet snel daarna…

De uiteindelijke oogst was op zich heel divers, met de ene kolf nog mooier dan de andere. Veelkleurig was inderdaad een mooie beschrijving, en de koven blonken ook in de zon als kleine juwelen, zoals de naam zegt. Behalve de typische veelkleurige kolven waren er ook een paar planten die kolven hadden met overwegend helderblauwe korrels. Best leuk op zich, maar of het uiteindelijk alle stress van naar weerberichten kijken waard was weet ik niet…

P1060452
Een paar bemerkingen:

1. Het is inderdaad een heel mooi maisraglassgemreal1s, dat gaat niemand ontkennen… Bovendien is het ook een heel divers ras, waarbij elke kolf een nieuwe verassing geeft. Of het verder helemaal de hype waard is moeten mensen maar voor zichzelf uitmaken.

2. Glass gem is zoals ik al vermoed had inderdaad niet echt geschikt voor ons klimaat, en ik heb nog geluk gehad op dat vlak dat ik een oogst had. Alleen de vroegste planten waren rijp op een moment dat in sommige jaren alle mais al een hele tijd dood is door de koude!

3. Mais is in de eerste plaats bedoeld om op te eten, en ik moet zeggen dat ik geen enkele ervaring heb met flint corn, en dus ook niet weet wat ik ermee zou moeten doen… Als voedingsgewas is het dus ook niet de meest interessante plant in onze cultuur. Dan kan je beter suikermais kweken of zo…

Volgend jaar iets anders dus. Misschien ga ik proberen wat zaden van die allereerste ‘golden gem popcorn’ uit te groeien, die een stuk vroeger was dan de rest en best mooi was, en verder misschien het genetisch superdiverse ras ‘astronomy domine’, een ontwikkeling van Alan Bischop eens een kans geven en zien wat daaruit komt…

Blauwe variant van glass gem:

glassgemblueDe eerste plant die rijp was, minstens een maand voor de rest en dus waarschijnlijk aan zelfbestuiving gedaan heeft, gaf twee kolven veelkleurige popcornmais waar ik ga mee experimenten:

glass gem 1

4 reacties
  1. Brambonius heb je nog zaden van de glass mais zo ja kan ik deze kopen om uit te proberen
    Groetjes Marjo

    • brambonius zei:

      check je ‘other’ folder op FB.

  2. M.oduncu zei:

    Hoi heeft u misschien nog zaadjes van glaas gem corn ? Kan ik ze kopen van u ?

Geef een reactie

