Pompoenbladeren-pinda-stoofpot met rijst en kipsaté

(Oorspronkelijke versie gepost op blog van Brambonius op 6 October 2011, deze versie is een beetje aangepast.)

Op de valreep had ik in de nazomer van vorig jaar nog net de tijd om een recept te proberen dat al lang in mijn achterhoofd hangt om eens uit te proberen, maar waar ik nog altijd niet aan toegekomen was:  een Afrikaanse stoofpot van pompoenbladeren met pinda. Vandaag heb ik een variatie op datzelfde recept gemaakt voor mijn familie, en het viel heel goed in de smaak en was blijkbaar zeker voor herhaling vatbaar, dus dacht ik om het hier nog even te posten.

Even over het meest speciale hoofd-ingredient: Pompoen- en courgettebladeren ( eigenlijk alle eetbare rassen van Cucurbita pepo, C. maxima en C. moschata, maar Afrikanen eten ook fleskalebasbladeren bijvoorbeeld) zijn hele goed eetbaar, al is dat niet zo bekend hier. In Afrika daarentegen worden er dus wel veel dingen mee gedaan, en het is voor iemand die wat pompoenen heeft staan een goedkope, lekkere en originele schotel, en een leuk extra’tje uit je moestuin naast de pompoenenoogst zelf.

Gebruik wel liefst niet al te oude bladeren omdat ze nogal taai kunnen worden, maar verder kan je alle jonge plantendelen gebruiken, ook jonge stengels en bloemknoppen. Was ze heel grondig. Als er geen pompoenbladeren voorradig zijn en je wil dit recept toch gebruiken kunnen er evengoed andere bladgroenten gebruikt worden, al zal de smaak iets anders zijn dan. In de Afrikaanse keuken wordt onder andere amarantblad gebruikt als alternatief dit recept, maar ik denk dat spinazie, boomspinazie of het groen van snijbiet ook heel goed kunnen.

De variant op kipsaté heb ik zelf verzonnen, en had vaag de gewone saté uit de supermarkt in het achterhoofd, maar ook Japanse yakitori. Het gebruik van een baby-pompoentje (een heel jong onvolgroeid gewoon pompoentje ter grootte van een perzik) geeft een speciaal accent: de smaak zit ergens tussen pompoen en courgette in als je ze zo jong oogst. Dit jaar heb ik geen gewoon geel pompoentje versneden voor tussen de spiesjes, maar een jonge vrucht van een toevallig kruising tussen courgette en spaghetti-pompoen die opgekomen is uit zaad dat ik bewaard had van een spaghettipompoen vorig jaar. (Zie foto links. Zelf pompoenzaad bewaren zonder anti-kruisingsmaatregelen is niet het beste idee als je meer rassen hebt staan. Beide rassen zijn Cucurbita pepo en kunnen makkelijk kruisen, en kruisingen tussen pompoenrassen kunnen meevallen of tegenvallen qua eetbaarheid. Deze viel enorm mee en paste perfect in het gerecht.)

ingrediënten (voor 2 personen):

pompoenbladeren-stoofpot:
1 ajuin
1 middelgrote tomaat
pindakaas
kerrypoeder
peper en zout

kipsaté:
1 halve kipfilet
1 baby-pompoentje
1 halve paprika
japanse soya-saus
kipkruiden
witte wijn
(en spiesjes)

rijst

bereiding:

Pompoenbladeren-pinda-stoofpot
Was de pompoenbladeren grondig, hak ze in kleine stukjes, en vul er ongeveer driekwart van een kleine kookpot mee. Voeg dan een in stukjes gehakte ajuin aan toe, en laat een tijdje sudderen met een minimum aan water in een gesloten pot. Laat zo even staan, tot de groenten al wat gestoofd en zacht zijn, en voeg de tomaat toe in kleine stukjes gehakt, en kruid met kerriepoeder, peper en zout naar smaak. Laat nog een tijdje staan tot de tomaat gaar is (zonodig een beetje water toevoegen) dan kan je 2 eetlepels pindakaas toevoegen, vuur veel lager zetten en vanaf nu heel regelmatig blijven roeren (anders bakt bij aan) en nog even laten doorstoven.

Kipsaté
snijd een halve kipfilet in blokjes, en leg die minstens een kwartier te marineren in een mengeling van japanse soya-saus, kipkruiden, een beetje witte wijn, peper en zout. Snij de babij-pompoen in platte schijfjes en doe hetzelfde met de halve paprika. (De tweede keer heb ik ipv paprika ajuin gebruikt, en dat werkt ook goed!)

Rijg de kipblokjes op een saté-stokje afgewisseld met de ene keer een smal schijfje baby-pompoen, de andere keer een stukje paprika of ajuin. Deze saté’s worden dan gebakken in de pan tot ze gaar zijn.

Rijst:
Gewoon naturel koken zoals je het anders zou doen. Plakrijst is het lekkerste denk ik.

Samen opdienen met een lekker rood wijntje!

smakelijk

Bram

5 reacties
  1. ik eet ook pompoenbladeren, geleerd uit een Afrikaans kookboek. Jouw versie lijkt me erg lekker!

  2. kees heijkoop zei:

    Lijkt mij een lekker recept. Ook ik heb veel pompoen in de moestuin staan.
    vraagje? In het recept staat niet de hoeveelheid pompoenblad aangegeven. Hoeveel heb ik nodig?

    • brambonius zei:

      genoeg om je kookpot minstens 3-kwart te vullen (krimpt enorm…)
      Jonge bladeren zijn het lekkerste!

Geef een reactie

